Будова та принцип дії кондиціонеру для комбайна
Не секрет, що кондиціонери в кабінах тракторів чи комбайнів, а також обприскувачів – це виробнича необхідність, а зовсім не елемент розкоші. Адже можливість виникнення критичних умов, що можуть негативно вплинути на здоров’я оператора, спричиняють втрату уваги і, як наслідок, можливе значне пошкодження техніки та продукції. Тому оператори сучасних комбайнів, тракторів та обприскувачів можуть знайти в салоні кнопку або перемикач із малюнком сніжинки, що допоможе змінити температуру на комфортну.
Будова кондиціонера комбайна Акрос 530, Акрос 550, Акрос 580 (та інші модифікації), Дон 1500, Дон 680, Вектор 410, Вектор 420, Нива СК-5М
Перш за все розглянемо основні складові кондиціонерів, що є типовими для більшості сільськогосподарських машин, на прикладі системи кондиціонування зернощбирального комбайну Дон 1500.
Схема кондиціонера комбайна Дон 1500
Основні елементи системи:
1 – компресор кондиціонера;
2 – нагнітаючий холодонопровід від компресора до конденсатора;
3 – конденсатор кондиціонера, що може також називатись радіатором;
4 – нагнітаючий холодонопровід від конденсатора до ресивера (фільтра)-осушувача;
5 – ресивер (фільтр)-осушувача;
6 – нагнітаючий холодонопровід від ресивера (фільтра)-осушувача до випаровувача;
7 – випаровувач з терморегулюючим вентилем (ТРВ);
8 – органи управління (панель управління, перемикач швидкості, термостат);
9 – холодонопровід повернення холодоагенту (фреону) від випаровувача до компресора.
В моделях техніки до 1993 року в якості робочого тіла – холодоагенту використовувався фреон марки R12, проте у 1993 році була введена заборона на його використання. Тож наразі в сучасних системах кондиціонування використовується фреон марки R134a, а більш ранні моделі техніки підлягають обов’язковому переобладнанню під цю марку фреону.
Який працює кондиціонер?
Розглянемо покроково принцип роботи кондиціонера комбайна Дон 1500. Спочатку відбувається увімкнення електромагнітного зчеплення, після чого починає працювати Компресор – 1 та утворюються дві зони ВИСОКОГО і НИЗЬКОГО ТИСКУ. Межею для утворення цих двох зон є дроселюючий (терморегуюючий) пристрій (ТРВ) – 7.1. Фреон спочатку рухається до Конденсатора – 3, де конденсується в рідку фазу, знаходячись під тиском 10…15 кгс/см² і температурі 30…40⁰С, потім вже у зрідженому стані він надходить до фільтра-осушувача. Фільтр видаляє з фреона можливі залишки вологи та механічний бруд, що може виникати в компресорі під час роботи. Після цього фреон надходить до дроселюючого отвору терморегулюючого вентиля – 7.1, де потрапляє в зону низького тиску 1,8…3 кгс/см² та починає інтенсивно кипіти, при цьому поглинаючи тепло від стінок Випаровувача – 7 та від повітря кабіни, що в цей момент через випаровувач проходить. Після випаровувача пари фреону знову повертаються до компресора і цикл повторюється.
Принцип роботи кондиціонера комбайна Дон 1500
Для того, щоб забезпечити якісну та довговічну роботу компресора, необхідна також використовувати спеціальні холодильні оливи. Частина з них знаходитиметься в картері компресора, а інша частина циркулюватиме по системі, розчинена у фреоні.
Інформацію про обслуговування кондиціонера комбайнів можна подивитись в розділі “Інша цікава інформація“.